Figuuripelaaminen

cropped-bridge-ja-nyrkit

Kiltalaiset harrastavat myös figuuripelejä, mutta koska tarjolla olevista pelisysteemeistä ei mieleistä  löytynyt piti rakentaa omat figupelin säännöt.

Kulttuurikilta Schrankenin Falchion on 1/72 kokoisille figuureille rakennettu  strategiapeli, jonka säännöt on kehitetty pelattavaksi antiikin ajasta myöhäiskeskiajalla. Se on yksi Blade and Glory -sääntökokonaisuuden peleistä, muita sääntökokonaisuuksia löytyy myös 1500-1800-lukujen taistelukentille, 1900 luvun alkupuolelle ja joukkuetason yhteenottoihin toiseen maailman sotaan. Kaikkien näiden eri versioiden toimintaidea perustuu samaan perussysteemin.

Pelatessa olemme havainneet ennen varsinaisen tuliaseiden aikakutta kuvaavan Falchionin kaikkein viihdyttävimmäksi pelimuodoksi. Mitä modernimpaa on pelimatolle kasattavat armeijat ja kalusto, sitä tyhjempi täytyy pelimaton olla. Siinä missä keskiaikaiseen taisteluun mahtuu satoja erilaatuisia figuureja ja kaikenlaista härpäkettä, samaan tilaan mahtuu toisen maailman sodan pelimatolla 50 figuuria ja muutama tankki tai ajoneuvo. Kaikenlaista on hauska kokeilla, mutta tiuhimpaan palaamme peleissä aina epämääräiseen keskiaikaan… Siksi juuri Falchion päätettiin laittaa nettiin ensimmäisenä esille (muita ehkä sitten perästä).

Figuuripeliluola

Falchion-sivut on tehty paljolti vielä omaan käyttöön. Pelatessa on paljon helpompi tarkistaa sääntöjä puhelimen kautta, kun jostain sekavista sääntöpaperien mapeista ja nipuista, joita niitäkin löytyy joka lähtöön. Tänne on myös helpompi päivittää muutoksia ja täydentää tätä varsin laajaa systeemiä. Aika paljon täältä vielä olemassa olevia sääntöjä valitettavasti puuttuu… yritetään hiljaksii täyttää aukkoja.

Falchionin säännöt on kehitetty testipelissä, joka  on jatkunut vuodesta 2004. Niin peli kuin säännötkin ovat kehittyneet siinä ajassa aika paljon. Säännöissä on pyritty jonkin sortin realismiin toisin kuin monissa figuuripeleissä. Tässä systeemissä figuurit voivat toimia niin osastoina kuin yksilöinäkin. Lähitaistelut tapahtuvat pääsääntöisesti aina yksilö vs. yksilö periaatteella.

Jos näistä säännöistä saa  joku innoitetta figuuripelaamiseen, niin hyvä niin.

dav